tisdag 15 maj 2012

fortsättning Exkursion 15 Maj

När vi kom till en station fick vi i uppgift att bygga två olika kojor av pinnar och gummiband. En koja skulle vara som en triangel och den andre skulle ha en kvadratisk botten, vi kom fram till att kojan som var som en triangel var mer stabil men att kojan som hade en kvadratisk botten kunde man vika ihoppå ett praktiskt sätt och sedan fälla ut den igen. Smart!

Vi sitter och reflekterar över dagen som varit...vad mycket vi har lärt oss och vilken härlig dag vi fick, tur med vädret hade vi också och vilken fantastisk vacker natur vi har upplevt.
Vår sista uppgift var att göra något konstverk med hjälp av naturens tillgångar. Vi gjorde en
 "Vår-tavla" med blommor som vi lade på en trädstam, Mycket vackert..!
Kolla in denna Ek.Tyckte den var enormt stor och vacker att beskåda,
och kolla in denna Boken...
Efter en dag som denna blir man trött av alla nya intryck man fått, men vad värdefullt det har varit!


Med detta inlägg vill vi passa på att säga att det har vart en lärorik och rolig kurs som vi har haft nu i vår. Exkursionerna, föreläsningarna samt besöket på Balthazar har gett oss mycket ny kunskap som vi kommer att ha nytta av i vårt framtida yrke...

Tack för en lärorik och rolig vår!
/Basgrupp 1






Exkursion 15 Maj

Idag har vi varit på Exkursion, det fanns mycket att titta på längs vägen och vid de stationer vi stannade till vid. Vi har tagit bilder under dagen för att sammanfatta det hela.

Den första uppgiften vi fick skulle vi se hur stor omkretsen var på en bok. Vi kramade trädet för att ta reda på det!

En ganska stor och väldigt fin bok

Vi fick även träffa Carl von Linné, han berättade om olika växter och om de hamlade träden som stod vid platsen som vi var. Han gav oss även en uppgift att vi skulle måla en teckning med hjälp av vad som fanns i naturen, vi använde oss av blommor, jord, pinnar mm.
Så här blev några av teckningarna.

Vi lekte Blomm-memory..


Fortsättning följer i nästa inlägg....

lördag 12 maj 2012

Seminarie 11 maj

Under dagens seminarie så gick vi ingenom och tränade på den kommande salstentan. Vi diskuterade att det är luriga frågor så det gäller verkligen att man funderar och läser noga om vad som verkligen står i frågan. Vissa frågor kände vi att de var baserade på verderingar vilket inte känns ok då vi alla har olika värderingar.Vi alla hoppas på att vi iallefall får godkänt på  den kommande salstentan.

Närvarande: Elisabeth, Hanna, Betarice, Linda, veronica, Ellinor och Åsa

onsdag 9 maj 2012

exkursion 1

Igår den 8 maj 2012 så hade vi en exkursions dag. Vi fick titta på olika bergarter och lära oss mer om olika träd. Var väldigt intressant men dock svårt då alla träden inte hade haft sin lövsprickning än. Det gällde ju då att man visste hur stammen såg ut eller om det fanns andra tecken och titta på som gamla löv, ekollon. Vi kände då att visst var det intressant, iallefall det med träden för det är något som man kan arbeta med på ett bra sätt i förskolan. Men bergarterna är lite svårare att arbeta med då vi alla är från andra kommuner än skövde och inte har något berg som vi kan besöka eller relatera till tillsammans med barnen så det kändes inte lika intressant kände vi.

Närvarande: Alla

måndag 7 maj 2012

kompletering etik


Det finns mycket som pedagogerna kan lära ut till barnen inom natur och teknik på förskolan. Tyvärr faller många delar inom natur och teknik bort och oftast är det olika delar som faller bort för olika barn. Det beror på vilket förhållningssätt pedagogerna har till natur och teknik och vad de anser vara viktigt. Jag anser att det är pedagogerna som bestämer vilket innehåll som lärs ut och vad som faller bort. Samtidigt innehållet som väljs stödjs oftast av läroplanen. Man kan få in målen ur lpfö98(rev 2010) som handlar om natur och teknik i många olika uppgifter. Lärarna väljer vad de anser vara viktigt och använder sig av det innehållet.

Jag anser dock att det är synd att det är pedagogerna som väljer innehållet beroende på vad de anser vara viktigt och är intresserade av. Det kan göra att vissa barn är bara experter på vatten samtidigt som andra barn har skapat sig en grundläggande förståelse för många delar av natur och teknik.

Etiska och estetiska perspektiv kommer in i vår undervisning genom våra värderingar, om hur vi värderar handlingar, värderar åsikt samt kunskaper. Vad som är rätt och fel kommer nog alltid in i undervisningen. Ett exempel som nämns i på J, Wernvik föreläsning den 27/2-2012 på Skövde högskola är allemansrätten. Om barn bryter av grenar på ett friskt trä och pedagogen är kunnig och anser att det är fel ska man berätta för barnen att trädet lever och inte får bryta av grenar för det finns en lag. Det handlar dock om vad pedagogerna anser vara rätt och om de vill ta sitt ansvar och lära barnen om natur.    

Allemansrätten har uppstått på min VFU, pedagogerna har lärt barnen att de bara plockar upp natur material från marken och inte skada olika växter som finns inne på förskolans område eller när de är ute i skogen. Beroende på vilka etiska handlingar som sker på förskolan är den etiken som förs vidare till barnen.

onsdag 2 maj 2012

Seminarie 2 maj 2012

Idag  så hade vi seminarie inför kommande exkursionsdagar. I pratade om de olika delarsa som vi skall titta på under dessa dagar. Och vi pratade om vad vi förväntade oss se men även vad vi inte tror oss komma se. Så det kommer bli två spännande dagar.

Närvarande: Alla

tisdag 1 maj 2012

Seminarium dokumentation komplettering


Under mina fem dagars vfu inom kursen naturvetenskap och teknik genomförde jag pedagogisk dokumentation. Uppgiften gick ut på att jag skulle dokumentera natur/teknik fenomen i förskolan. Till en början var det svårt att veta när jag skulle dokumentera eftersom i början av kursen såg jag inte lika många natur/teknik fenomen som jag gör idag. Våra anvisningar var att vi själva skulle upptäcka våra fenomen och det gjorde delen av dokumentation svår för mig. Vi som dokumenterar har några frågor som vi ska tänka på till exempel: Valde jag relevant sätt att dokumentera utifrån mina syften?, Går det att använda dokumentationen i pedagogiskt syfte?,  På vilka sätt?, Var antalet barn lagom, för det jag ville genomföra? Varför/varför inte?, Har jag tagit något för givet eller har jag välgrundade belägg för mina åsikter? Samt Hur kan du ge tillbaka dokumentationen till barnen?. Ibland tyckte jag att det var mycket att strukturera upp under min dokumentation men samtidigt anser jag att dokumentation kan hjälpa både lärolaget samt barnen på förskolan i utvecklingen samt arbetet för att utvecklingen ska ske.  Dokumentation blir ett underlag till pedagogernas arbete som genomförs på förskolan och hjälper till att man kan uppnå målen som står i Lpfö98.
Det finns många etiska aspekter som man ska ställa sig till som till exempel: Att värdera innehållet, Vilket innehåll väljs?, Varför?, Vilket innehåll väljs bort? samt Varför?.  Det är nu efter dokumentationen jag början tänka kring de etiska aspekterna. Jag valde bort några naturfenomen för jag ansåg att barnen inte lärde sig tillräckligt eller jag inte kunde se läroprocessen. Använde mig att det innehållet som jag ansåg gav mig och barnen mest kunskap samt utveckling.

Jag anser att dokumentation är ett bra hjälpmedel inom förskolan för personalen. Lärarlaget kan tillsammans sitta ner och studera barnens utveckling och deras läroprocess med hjälp av dokumentationen. Grundat på egna erfarenheter anser jag att man använder sig av pedagogisk dokumentation lite inom förskolan och ser negativt på dokumentationer. Jag ställer mig positivt och kommer mer än gärna använda mig av dokumentationer i framtiden.  
Jag anser att genom dokumentation har man ett bra underlag/hjälpmedel att uppnå ” Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Förskolan ska stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda en trygg omsorg. Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.” som förskola strävar efter (lpfö98, rev2010)