Det finns
mycket som pedagogerna kan lära ut till barnen inom natur och teknik på
förskolan. Tyvärr faller många delar inom natur och teknik bort och oftast är
det olika delar som faller bort för olika barn. Det beror på vilket förhållningssätt
pedagogerna har till natur och teknik och vad de anser vara viktigt. Jag anser
att det är pedagogerna som bestämer vilket innehåll som lärs ut och vad som
faller bort. Samtidigt innehållet som väljs stödjs oftast av läroplanen. Man
kan få in målen ur lpfö98(rev 2010) som handlar om natur och teknik i många
olika uppgifter. Lärarna väljer vad de anser vara viktigt och använder sig av
det innehållet.
Jag anser
dock att det är synd att det är pedagogerna som väljer innehållet beroende på
vad de anser vara viktigt och är intresserade av. Det kan göra att vissa barn
är bara experter på vatten samtidigt som andra barn har skapat sig en
grundläggande förståelse för många delar av natur och teknik.
Etiska och
estetiska perspektiv kommer in i vår undervisning genom våra värderingar, om
hur vi värderar handlingar, värderar åsikt samt kunskaper. Vad som är rätt och
fel kommer nog alltid in i undervisningen. Ett exempel som nämns i på J, Wernvik
föreläsning den 27/2-2012 på Skövde högskola är allemansrätten. Om barn bryter
av grenar på ett friskt trä och pedagogen är kunnig och anser att det är fel
ska man berätta för barnen att trädet lever och inte får bryta av grenar för
det finns en lag. Det handlar dock om vad pedagogerna anser vara rätt och om de
vill ta sitt ansvar och lära barnen om natur.
Allemansrätten
har uppstått på min VFU, pedagogerna har lärt barnen att de bara plockar upp
natur material från marken och inte skada olika växter som finns inne på
förskolans område eller när de är ute i skogen. Beroende på vilka etiska handlingar
som sker på förskolan är den etiken som förs vidare till barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar