söndag 12 februari 2012

Tips som vi kan använda i vårt tema

Jag satt och tittade lite på vad man skulle kunna använda för att kunna berätta om fotosyntesen för barnen. Det jag hittade var en liten sång men även en berättelse. Detta är kanske något som vi skulle kunna använda oss av?

Sången: Skulle vi kunna använda oss inom ämnet klorofyll. Detta skulle kunna passa bra under lärandetillfället för att få in ytterligare en dimension på det hela.

Kalle Klorofyll melodi: O, my darling
1. Lilla bladet, lilla gröna, det är en fabrik så bra.
Utan rök och utan avgas, vi är glada att den ha.

2. Han som jobbar i fabriken heter Kalle Klorofyll.
Han ger trädet av sin näring, och av syre luften fylls.

3. I fabriken finns receptet och det låter ju som så,
tag en nypa utav solsken, luft och vatten fylles på.

4. Vi kan koka, vi kan röra, vi kan baka om vi vill
men från bladet får vi maten, som vi sedan blandar till

5. För i bladet där finns Kalle, våran Kalle Klorofyll.
Det är han som har receptet på hur meten kommer till.

Jag hittade även denna berättelsen.
Man kan säga att växterna gör sin egen ”mat” genom fotosyntesen. Ett enkelt sätt att förklara fotosyntesen är att använda liknelsen med kocken Klorofyll. Berätta för barnen att i varje blad finns det en kock som lagar mat med ingredienserna vatten och luft (koldioxid) på sin spis solen. Maten som han lagar är olika sorters socker. Kocken får rester över i köket som slängs ut i igen och det är syret. På hösten så stänger köket när alla bladen ramlar av. Spela teater för de yngsta barnen om hur fotosyntesen går till och låt barnen möta kocken Klorofyll i skogen eller på ängen blad alla växterna. Låt eleverna få smaka på olika sorters socker som kocken har lagat, till exempel strösocker, skivade morötter, palsternacka, potatis salladsblad. Prata med dem om att det finns olika sorters sockerarter. De äldre eleverna kan göra egna teaterpjäser om kocken Klorofyll och fotosyntesen.


1 kommentar:

  1. Så bra att ni redan hittat Kalle klorofyll, då behöver jag inte ta med den. Innan ni går vidare med fler experiment, vill jag att ni funderar på fenomet ni valt, alltså fotosyntesen, i relation till det valda experimentet. Jag hade tänkt att diskutera detta med er i nästa vecka, men nu känner jag att jag nog måste ställa frågan till er innan ni "gör" för mycket. Vi pratar givetvis mer om detta när vi ses.

    SvaraRadera