Vi har tillsammans
utvärderat våra aktiviteter kring projektet känsel. Vi har diskuterat likheter
och skillnader med våra aktiviteter och vad vi skulle kunna utveckla om vi
skall göra något liknande igen.
Alla vi fyra i gruppen
startade vårt projekt med att ställa frågor till barnen om känsel och gemensamt
var att barnen hade svårigheter med att koppla ihop begreppen ”känsel” och att
det ”vi känner” hör ihop. Barnen visade stor förmåga på att beskriva hur de
olika materialen känns men att detta hör ihop med sinnet känsel var ingen kunskap
som de visade att de hade.
Känselmemory var en
aktivitet som barnen visade stort intresse för. Många tyckte att det var
spännande att få känna i påsarna utan att de såg vad som fanns i. Vi ansåg att
aktiviteten var bra planerad och utformad då det gick att variera frågor till
barnen om vad de skulle plocka upp. Memoryt var också positivt då vi utförde
aktiviteten med barn i olika åldrar, och att barn i olika åldrar kunde
genomföra aktiviteten.
Barnen som var lite
äldre tyckte också att punktskriften var intressesant att känna på och att få
förståelse för hur blinda kan läsa.
Vi tror att barnen har
fått en större förståelse för sinnet känsel och att de kan koppla begrepp som
de möter i sin vardag till känsel.
Vid framtida
naturvetenskapliga projekt som vi kommer att planer kommer vi att intervjua
barnen tidigare för att kolla vad de har för kunskaper om det valda ämnet. Med
tidigare menar vi 1-2v innan aktiviteten ska utföras för att känna att vi har
tid och för att planera en bra aktivitet för barnen med utgångspunkt i deras
erfarenheter. Det vore även intressant att prova att göra en cartoon concept
med barnen inför en aktivitet med barnen.
Kul att vill prova en Concept Cartoon även i förskolan! Visserligen får ni läsa /berätta vad barnen säger, men det kommer säkert att inspirera till samtal och till nyfikna utforskningssituationer.
SvaraRaderaNi skriver att ni tror att barnen har fått en större förståelse och att de kan koppla begrepp som de möter i sin vardag till känsel. Här borde ni beskrivit vad det var i er analys som gjorde att ni kan påstå detta.
När vi skriver att vi tror att barnen har fått en större förståelse och att de kan koppla begrepp som de möter i sin vardag till känsel – så menar vi följande som ett förtydligande:
SvaraRaderaNär vi började vårt projekt om känsel märkte vi att barnen i flera fall kunde beskriva hur saker och ting känns, till exempel att mattan är mjuk eller att spetsen på pennan är vass. Barnen kunde däremot inte koppla samman det som de beskrev till begreppet känsel. Nu efter avslutat projekt har vi märkt att barnen pratar om dessa begrepp med en större förståelse, att det nu vet att det är just känsel och inte bara att något är t.ex. mjukt eller hårt.