Tekniken
kan sägas vara äldre än människans historia eftersom det finns djur som
utnyttjade tekniken innan människan levde. Människans användning är till
skillnad från djurens ett inlärt beteende och en del av den kulturella
traditionen (ne.se). Ginner och Mattsson (2010) skriver att det inte finns någon
korrekt ämnesdefinition av teknik utan att det finns många sätt som teknik kan
definieras på. De räknar upp många olika definitioner på ämnet, men skriver att
definitionerna är åtskilliga och går att diskuteras vilken definition som är
mest tilltalande. De skriver även att tekniken är betydligt äldre än
naturvetenskapen och att det är allt som människan sätter mellan sig och
naturen. I skolan anser Ginner och Mattsson (2010) att det inte går att arbeta
med alla definitioner och ämnen av teknik. I förskolan ska förskollärarna sträva efter
att varje barn:
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i
vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
•
utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika
tekniker, material och redskap, (Lpfö98, reviderad 2010, s.10).
Teknik på förskolan
Min
handledare är väldigt intresserad av speciellt teknik och åker ofta på besök på
Baltazar och är med i en teknikgrupp på förskolan. På min VFU-plats brukar de
tre gånger i veckan dela upp barnen i mindre grupper då varje förskollärare har
en egen inriktning på aktiviteten. Min handledare har då den så kallade
"teknik gruppen". Under tiden jag varit på VFU:n har de köpt sig ett
vattenbord som de i perioder använder mycket ihop med barnen, de har
aktiviteter som ösa och hälla, flyter sjunker osv. När jag varit där har hon
även arbetat mycket med varmt och kallt och hon hade en aktivitet där barnen
fick uppleva att det blir bubblor när man blåser i ett sugrör i vatten. Mycket
spännande! De har undersökt vardagsteknik så som spännen på byxor, gafflar och knivar
osv. Det är vad förskolan arbetar med mest vid aktiviteter på min VFU-plats,
det finns ju självklart mer men de är vad dem själva kallar för
teknikaktiviteter. Det jag kan se att barnen utforskar inom teknik och
naturvetenskap i vardagssituationer är att de just nu är mycket intresserade av
att klippa, de håller på att lära sig tekniken med saxen. De äldsta barnen
håller även på att lära sig gunga själva (energi omvandling - rörelseenergi).
Ja det finns mycket på förskolan som är naturvetenskap och teknik som man
egentligen inte tänker på, det arbetas med dessa fenomen varje dag!
Ginner,
T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik
i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Utbildningsdepartementet. (2010). Läroplanen för förskolan: Lpfö98 (reviderad
2010). Stockholm: Regeringskansliet.
http://www.ne.se/teknikens-historia (24/4-12)
Vilken fantastisk förskola du är på! Positivt att du få ta del av deras genomtänkta arbete när det gäller såväl naturvetenskap som teknik.
SvaraRadera