Teknikens Historia
Tekniken är betydligt äldre än den systematiserade
naturvetenskapen menar Ginner & Mattson (2010) på i sin bok ”Teknik i
skolan”. Ofta uttrycks naturkunskap och teknik som ett sammansatt ord ”naturvetenskapåteknik”
precis som att naturvetenskapen skulle vara det ordnade och det överordnade
begreppet. Detta stämmer alltså inte med det historiska perspektivet, då tekniken
är ett betydligt äldre begrepp (Ginner & Mattson, 2010).
Teknik kommer från det grekiska
ordet techne som betyder konst eller konsthantverk. Den tekniska
kunskapstraditionen har utvecklats från början av praktiska verksamma kvinnor
och män. De har inte lämnat efter sig några skriftliga beskrivningar på sina
upptäckter utan de har prövat sig fram och utvecklats genom sina misslyckanden
(Ginner & Mattsson, 2010).
Nyttjande av teknik
innebär alltid en överföring av energi. Det finns många olika definitioner av
"teknik". Marshall McLuhan menar att
teknik är en förlängning av biologiska, evolutionärt framväxta funktioner hos
människan, både materiellt och kommunikationsmässigt. Men det finns
definitioner där teknik-begreppet inte enbart är kopplat till människan.
Exempelvis Hornborg definierar teknik som en strävan att övervinna
begränsningar i tid och rum, vilket alltså även kan appliceras på andra arter
och på maskiner. Läran om teknik kallas teknologi (http://sv.wikipedia.org/wiki/Teknik).
Natur & Teknik på min VFU!
Vi är övertygade om att förskolan spelar en viktig roll när
det gäller att grundlägga en lärandeprocess inom den naturvetenskapliga
allmänbildning och den ekologiska förståelsen för vår värld som vi just nu
anser är viktigare än någonsin (Hellden, mfl, 2010). Därför är det upp till oss
blivande pedagoger att påverka de pedagoger som just nu arbetar i förskolan och
som inte har fått förståelsen för hur viktiga dessa ämnen faktiskt är.
Pedagogerna på min VFU förskola har blivit ”oroliga”
över den nya reviderade läroplanen där det tydligt står att förskolan skall bidra
med att barnen skall utveckla sin förmåga att bygga,
skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap (Lpfö 98
rev. 2010). Men vad pedagogerna inte har vetskap om på dagens förskola
är att just tekniken finns överallt, bara man vet vad det är man letar efter.
Vad jag har kunnat se på min VFU plats arbetas det
mycket med teknik, Fast de själva inte vet om det? Så är det nog tyvärr på de
flesta ställen. De tänker inte på att barnens sätt att hantera viss material
som lego, pappersrullar, klippa, klistra och montera grejer hör till just ämnet
Teknik.
Jag påvisade personalen flera gånger då jag ansåg att
barnen faktiskt visar stor förmåga att hantera teknik på förskolan, det måste
inte handla om att ett barn monterar och kopplar ihop en grej som en ficklampa.
Teknik kan vara så mycket mer. Personalen är flitiga med att använda förskolans
over-head apparat och gör det gärna för att just barnen har visat intresse för
den, där kan jag se tekniken och framförallt att de ser till barnens intresse
då det är lättare att fånga barnens engagemang. Likaså när barnen vill ha disco
och de släcker lampan och sätter på discoljus i taket, och barnen upptäcker
kontrasten mellan ljust och mörkt, detta är självklart också teknik.
Naturen används flitigt på min VFU-förskola, de går
till skogen i olika grupper flera dagar i veckan. I skogen gör de olika
upptäckter, de pratar om Hållbar Utveckling där barnen får möta skogsmulle som
visar hur naturen och dess omgivning ska skötas om. De sår växter och frön och får se dem växa
och till vilket syfte. Med min introduktion av fotosyntesen kommer det nu
arbetas mer med just solen och dess energi nu fram i vår. Naturen ligger
personalen varmt om hjärtat och det märks att de vet vad de pratar om när det
gäller ämnet Natur.
Referenser
Ginner, T. &
Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i
skolan. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (2010).
Skolverket. (2010).
Helldén, Gustav (2010). Vägar till naturvetenskapens värld:
ämneskunskaper i didaktisk belysning. 2. [dvs 1.] uppl. Stockholm:
Liber
Utbildningsdepartementet (1998/Rev2010). Läroplan för förskolan
Lpfö 98. Rev.2010. Stockholm: Regeringskansliet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teknik
(Hämtad 2012-04-09)
Inlagt av: Veronica Widsing
Det du beskriver är nog en relativt vanlig bild att man inte "ser" tekniken, därför att man för det första inte fått ta del av några definitioner av vad teknik kan vara, dels en viss brist på kunskap om hur man kan arbeta med teknik och naturvetenskap.Däremot arbetet med naturen brukar vara väl utvecklat på förskolorna. Snart kommer ni ut i verksamheten och kan förhoppningsvis inspirera era kommande kollegor.
SvaraRadera