måndag 27 februari 2012

Naturkunskap och teknik i förskolan

Hur arbetar era VFU förskolor med naturkunskap och teknik?

4 kommentarer:

  1. En intressant fråga! Hoppas att du får flera svar på denna fråga. Detta är något jag är nyfiken på jag också.

    SvaraRadera
  2. Jag med..Nu ska jag gå ut på VFUn och "leta" sen återkommer jag..

    SvaraRadera
  3. Min handledare är väldigt intresserad av speciellt tekniken och åka ofta på besök på baltazar och är med i någon teknikgrupp på förskolan. Så på min VFU-plats brukar dom tre gånger i veckan dela upp barnen i mindre grupper då varje förskollärare har en egen inriktning på aktiviten. Min handledare har då den så kallade "teknik gruppen". Under tiden jag varit på VFU:n har de köpt sig ett vattenbord som de i perioder använder mycket ihop med barnen, de har aktiviteter som ösa och hälla, flyter sjunker osv. När jag varit där har hon även arbetat mycket med varmt och kallt och hon hade en aktivitet där barnen fick uppleva att det blir bubblor när man blåser i ett sugrör i vatten. Mycket spännande :)Det är vad förskolan arbetar med mest vid aktiviteter på min VFU-plats, det finns ju självklart mer men de är vad dom själva kallar för teknikaktiviteter.

    SvaraRadera
  4. Om man tittar på min förskola så har barnen mycket vaardags teknik omkring sig. Som knappar, dragkedjor men de kommer även ständigt i kontakt med teknik i sin vardag genom pennor, datorer, torkskåp, lamineringsmaskin, spis med mera. Pedagogerna har börjat försöka få in mer naturkunskap och teknik i sin verksamhet det sista. De har gjort olika aktiviteter tillsammans med barnen. De har utfört olika expriment tillsammans med barnen som tex flyta och sjunka, den växande ballongen men även nu när snön kom så var det ett barn som frågade -Fröken varför går det åka pulka på snö men inte på gräs? Här fick pedagogerna en chans att kunna förklara friktion för barnen på ett bra och naturligt sätt :-)Ett annat barn frågade om -Om man gnuggar en ballong i håret så kan man sätta den i taket, varför går det att sätta ballongen i taket då och om man inte gnuggar ballongen i håret? Här fick pedagogerna en chans att förklara för barnen. De gjorde ett expriment om hur länge ballongen kunde sitta kvar uppe i taket utan att trilla ner. Vi har även tatt tillvara på skogen och allt material som finns där för att kunna använda materialet till en berättelse. Här kommer då både materialet in som naturkunskap och berättandet kommer in som en del i den språkliga utvecklingen.

    SvaraRadera