måndag 6 februari 2012

Våra första funderingar.

Vi bestämde oss ganska snart för att arbeta med något av våra fem sinnen. Eftersom vi har många yngre barn på våra Vfu-förskolor valde vi att arbeta med känsel. Då det känns okej att arbeta med tillsammans med de lite yngre barnen.

Vid första tillfället har vi bollat en massa idéer om hur vi skulle kunna arbeta med känsel, en del idéer kanske inte alls är relevanta medan någon annan idé kan säkert vara nått vi tar fasta på.
Detta är exempel på hur våra tankar gått:

•    Känna på olika föremål utan att se dem. T.ex. ris, mjukt gosedjur, en pärlbricka, spetsen på en penna, kladdig färg, kall sten, sandpapper.
•    Peta en tandpetare (eller dylikt) på olika ställen på kroppen för att se om det känns olika på olika ställen.
•    Fylla ballonger med olika material och sedan känna på dessa.
•    Känna på kall och varm luft (t.ex. med hårtork).
•    Känna på kallt och varmt vatten samt is och vattenånga.
•    Göra ett känselmemory

Vi har tänkt utgå från de fyra begreppen som förknippas med naturvetenskap:
Materia
Energi
Liv
Teknik

3 kommentarer:

  1. Detta låter spännande. Komemr att bli intressant att följa era expriment :-)

    Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. vilka roliga och intressanta aktiviteter ni har kommit på.spännande att se hur de reagerar på känsel när de inte ser vad de känner på. tänker mig lite på fångarna på fortet där det är möss och andra kryp som de gräver i utan att veta...

    SvaraRadera