tisdag 7 februari 2012

Val av naturfenomen

Efter vidare funderingar kring vårt arbete med känsel har vi bestämt oss för att göra ett känselmemory. Syftet med uppgiften är att försöka få barnen att fundera kring vår känsel. I Läroplanen för förskolan står det att ”förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap”.
Vi planerar att utföra vårt känselmemory på följande sätt:
Vi har tänkt lägga liknande saker, med samma yta, i två icke genomskinliga påsar. Barnen skall sedan få stoppa ner en hand i varje påse och försöka hitta två saker som känns likadant. Exempel på saker i påsarna skall vara något mjukt, hårt och spetsigt och att sakerna skall vara i kontrast till varandra för att barnen skall kunna känna skillnad. Det är i det här momentet som vi anser att vi tar hänsyn till kreativitet och lek. I Läroplanen för förskolan står det att barnens lek är viktig för deras utveckling och lärande.
Vi har även funderat på att använda oss av en hårfön för att baren skall få känna skillnad på varm och kall luft. Ytterligare ett moment för att få barnen att känna skillnader är att vi skall ”peta” på barnen på olika ställen på kroppen med en tandpetare. 
Frågor att ställa till barnen innan och/eller under tiden vi genomför vår uppgift.
·         Vad är känsel?
·         Varför tro du att vi känner varmt och kallt?
·         Hur känns det? (när vi blåser varm och kall luft)

/Basgrupp 1A

2 kommentarer:

  1. vad intressant det låter med känselmemory. hur reagerar barnen när de får känna hur ngt känns när de inte får se? litar de på pedagogen att det är ofarligt? vad har ni för ålder på era barn?

    SvaraRadera
  2. Jag kom att tänka på en sak, som jag vill förmedla till er grupp. Lås inte fast era tankar allt för mycket vid roliga och intressanta aktiviteter. Ta hand om aktiviteterna/görandet efter att ni kommit underfund med vad känsel faktiskt är och hur detta sinne fungerar och vilket nytta vi har av det. Ni måste alltså skaffa er fakta kunskaper först, innan ni väljer vad ni skall göra tillsammans med barnen.

    SvaraRadera