lördag 3 mars 2012

Planering inför Aktivitet på förskolan

Planering inför aktiviteter med barnen på VFU-Förskolan


Mål som är taget ur Förskolans Läroplan 98, reviderad 2010 som syftar till våra aktiviteter vi skall utföra på förskolan: ”Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö-och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhåll­ningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp”.
Syfte:
Barnen skall få en uppfattning om vad fotosyntesen innebär. Barnen skall även få en uppfattning om vad Solen, vattnet, koldioxiden, klorofyll, druvsocker och syre har för uppgift i fotosyntesen.

Vi vill öka barnens förståelse för fotosyntesen och kunna förklara för barnen varför just Fotosyntesen är viktig för oss människor och djur här på jorden.
Frågeställningar:
1, Visar barnen förståelse för fotosyntesen?
2, Kan barnen koppla ihop vårt ärt-experiment med fotosyntesen?

Metod:

Vi kommer att göra två experiment med barnen där de får plantera ärtor på ett fuktigt hushållspapper i två genomskinliga plastmuggar, den ena muggen kommer att ställas i fönstret där solen når in och den andra muggen kommer ha en folie runt om sig för att inte släppa in något ljus i muggen. Detta experiment gör vi så att barnen skall få en förståelse för varför just solen är så viktig för växterna.

I förskolans läroplan (98, reviderad 2010) står det att:Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
Vi kommer även kontinuerligt under VFU-perioden presentera en Flanosaga för barnen. I Flanosagan kommer begreppen Sol, Vatten, Koldioxid, Klorofyll, Druvsocker och Syre göra sig till känna. Barnen kommer att få en uppfattning om vad begreppen innebär och hur de fungerar i fotosyntesen.


Flanosagan om Fotosyntesen


I förskolans läroplan (98, reviderad 2010) står det att:
Förskolan skall sträva efter att varje barn visar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

7 kommentarer:

  1. Det skall bli riktigt intressant att få följa ert arbete utifrån de förutsättningar ni beskriver här!

    SvaraRadera
  2. Va kul att Du tycker det. Jag har redan provat Flanosagan med barnen på förskolan och hittills har jag fått positiva reaktioner både från personal och barn. De har förstått att solen är en livsfaktor här på jorden :) så härligt att se hur de tänker..

    SvaraRadera
  3. Vad kul veronica...jag har pratat om fotosyntesen, intervjuat barnen och planterat...barnen tycker det är så spännande. Och framförallt alla nya spännande ord. Och vilken positiv respons det blev från föräldrarna...det hade jag inte räknat med :o) Så nu skall vi följa vår plantering och bygga på med flanosagan :o)

    SvaraRadera
  4. Härligt Åsa..Jag skulle planterat idag men det får bli på tisdag istället..Då har nog dina ärtor börjat gro förhoppningsvis??Spännande..kul att de är så positiva..

    SvaraRadera
  5. Härligt att ni har fått posetiva reaktioner! Jag ska göra flanosagan på onsdag, men min handledare och lärarlaget tycker ideen är jättebra :)

    SvaraRadera
  6. Skrev inte vi detta inlägget tillsammans över facebook samt i skolan?

    SvaraRadera
  7. Ja vi satt med det i skolan men sen har jag skrivit till en del som du ser..Det var ju inte helt klart när vi satt med det så jag fick göra resten hemma!

    SvaraRadera